Talouden hyytyessä perusarvot nousevat pintaan. Tämä koskee myös markkinointia, kun brändi nousee taas arvoonsa. Vahva brändi suojaa yritystä, mutta vaatii myös suhteen ylläpitoa oman kohderyhmän kanssa. Johdon agendalla 2024 - kyselytutkimukseen vastanneista yrityspäättäjistä, noin joka viides, nostikin brändin tunnettuuden ja maineen kasvattamisen kymmenen tärkeimmän kehittämiskohteen joukkoon tänä vuonna. Toivottavasti näemme, että yritykset myös oikeasti toimivat tämän vastauksen mukaisesti.
Tiukassa taloustilanteessa markkinointiin kohdistuu paljon paineita. Budjetista ollaan valitettavan usein heti ensimmäisenä leikkaamassa ja samalla odotetaan tuloksellista sekä kustannustehokasta tekemistä. Kun budjetit ovat tiukalla tarvitaan tekijöiltä luovuutta. Kohderyhmän vahva tunnereaktio pitäisi pystyä herättämään ensimmäisen kolmen sekunnin silmäyksellä. Viestin pitää olla riittävän pelkistetty ja kohderyhmälleen ymmärrettävä. Irtoiskuilla voidaan saada huomio, mutta viestillä pitäisi pystyä kiinnittymään kestävästi myös brändiin. Myös brändin rakentaminen on dialogia ja huomion saaminen vaatii oman asiakaskunnan ymmärtämistä. Mihin tarpeeseen voimme viestillä vastata?
Taantumassa synkistelyn sijaan markkinoinnilla on nyt tuhannen euron paikka luoda iloa ja positiivista vastavoimaa. Millaisen tunnereaktion haluamme nostaa? Hyvän mielen ja hymyn luominen luo innostusta ja yhdistää brändin positiivisesti arkeen. Toivottavasti huumori ja hauskuus palaavat markkinointiin.
Mediaympäristö muuttuu ja pirstaloituu edelleen. Tähän on mukauduttava, mutta rinnalla on tunnistettava omalle kohderyhmälle oikeat mediakanavat. Tarvitaan oppimista, kokeilua ja rohkeutta. Hyvä idea poikkeuksellisessa kanavassa voi luoda puheenaiheita ja parhaimmillaan tuoda jopa uusia kohderyhmiä. Medioiden yhdistämisessä ulkomainonta on edelläkävijä. Tärkein kysymys lienee; Miten hyvä huomioarvo käännetään kassavirraksi?
Tässä olemme mielellään apuna.